Tuleva Kapina 2. piiri: Sataman romanit

Olemme päässeet Tuleva Kapina -lukupiirissä Toiseen piiriin (Lue Vallankumouksen Hedelmiä: Mikä pakenee). Samana päivänä (tiistai 7.7.), kun lukupiirimme tapasi, julkaistiin tiedote, että kaupunginjohtaja Jussi Pajusen johtama romanityöryhmä haluaa häätää koko Sosiaalikeskus Sataman, jos Sataman pihalla asuvat romanit eivät lähde määräaikaan (2.8.) mennessä.  Lue Sataman häätöuhasta tarkemmin täältä. Vaikka Tuleva Kapina kiinnittyy Ranskan yhteiskunnalliseen ja poliittiseen kontekstiin, se tarjoaa kiinnostavia näkökulmia Helsingin tapahtumiin. 

”…ei ole mitään ”maahanmuuttokysymystä”. Kuka enää kasvaa siellä missä syntyi? Kuka enää elää siellä missä kasvoi? Kuka työskentelee siellä missä elää? Kuka elää siellä missä esivanhempansa elivät?… Historiamme on kolonisaation, muuttoliikkeen, sotien, maanpaon, kaikkien juurten tuhoamisen historiaa.” 

Maahanmuuttokeskustelu nojaa kuvitteelliseen kansalaisuuden alkuperäisyyteen ja yhtenäiskulttuurin mahdottomaan ideaaliin (katso myös Lasse Koskela: Me olemme maahanmuuttajia kaikki) Kulttuuri on aina heterogeeninen: täynnä vastakulttuureita, eri yhteiskuntaluokkia ja erilaisia elämäntapoja.  Historiamme rakentuu ihmisten liikkumisesta paikasta toiseen eikä ole mitään lähtötilaa, jossa jokainen on omassa maassaan ja omilla juurillaan. Minkä takia juuri romanien liikkumista, halutaan rajoittaa? Miksi juuri heidät halutaan pois kaupunkitilasta? Onko vain rikkailla oikeus liikkua maasta toiseen?

Tulevassa Kapinassa analysoidaan kiinnostavasti maahanmuuttajien asemaa suhteessa kansalaisuuteen: ”jos he [maahanmuuttajat] eivät olisi täällä, ranskalaisia ei ehkä enää olisi olemassa.”   Kansalaisuutta rakennetaan nimenomaan suhteessa niihin, jotka eivät ole kansalaisia.  ”Kriittisissä” maahanmuuttokeskusteluissa kansalaisuus rakentuu ulossuljennan kautta. Mitä muuta suomalaisuus on maahanmuuttokriitikoille kuin maahanmuuttajan negaatio? ”Talvisodan perintö” on jo kauan sitten unohtunut, eivätkä leijonapaidat ja pilottitakkeihin tikatut suomiliput enää merkitse muuta kuin vastarintaa nykyisyydelle, jossa mitään yhtenäiskulttuuria ei ole olemassa vaan kaupunkikuva on elävä, muuttuva ja heterogeeninen.

Pajusen romanityöryhmän Sataman romanien häätöpyrkimyksen takana on myös Kokoomuksen oikeistolainen politiikka, joka perustuu ajatukselle kilpailuyhteiskunnasta henkilökohtaisten menestystarinoiden ja epäonnistumisten kimppuna. Tulevassa Kapinassa käsitellään myös tätä vallalla olevaa yhteiskunnan individualisointiprosessia, joka yksilöllistää sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuudet.  Tuleva Kapina tarkastelee solidaarisuuden katoamista mm. perheessä ja koulutuksessa.  Olemmeko  nielleet tämän myytin ”tasaveroisista mahdollisuuksista”   ja keskittyessämme omaan uraamme ja koulutukseemme menettäneet solidaarisuuden ja  kyvyn tukea toistemme kamppailuita paremmasta elämästä?  

Tulevan Kapinan mukaan individualistinen kilpailuyhteiskunta on saanut meidät kadottamaan sosiaalisten ongelmiemme oikean syyn ja sen takia kostamme sen, mitä olemme kärsineet yhteiskunnassa, toisillemme, emme niille rakenteille, jotka ongelmamme aiheuttavat.  Romanian romanit ovat ryhmä, joista on tullut uusin syntipukki. Kun pyörämme varastetaan, epäilemme syylliseksi romanikerjäläistä. Kun toimeentulomme ei riitä, syynä on tietenkin romanikerjäläinen, joka saa rahaa ”tekemättä mitään”.   Sen sijaan voisimme kohdistaa raivomme yhteiskuntaan, joka antaa tuloerojen jatkuvasti kasvaa, ja vaatia perustuloa, joka takaisi meille kaikille elämiseen riittävän toimeentulon.

Mutta mitä Tuleva Kapinan Toinen piiri antaa vastaukseksi solidaarisuuksien ja yhteisöllisyyksien puuttumiseen? Naurua, uusia uskollisuuksia, ”autonomiseksi tulemista”, mikä tarkoittaa kaduilla taistelemista, tyhjien rakennusten valtaamista, sitä ettei tee koskaan töitä, itsensä rakastamista ja kaupoista varastamista.  Minulle nuo vastaukset eivät vielä riitä. Yhteiskunta ei lakkaa olemasta vain sillä että itse irrottautuu siitä.  Meidän täytyy myös tukea toistemme kamppailua paremmasta elämästä tässä yhteiskunnassa.

Sen takia näkisin, että Vapaan Liikkuvuuden ja Vapaa Katto ry:n toiminta romanien hyväksi Sosiaalikeskus Satamassa on paljon parempi esimerkki uudesta yhteisöllisyydestä kuin irrallinen katutaistelu.  Nyt on kamppailtava kollektiivisesti ja luotava poliittista painetta, jotta häätöuhkausta ei pystytä toteuttamaan ja Jussi Pajusen romanityöryhmän pyrkimykset ihmisten keskinäisten solidaarisuuksien kitkemiseksi eivät onnistu. Nyt on aika muodostaa uusia solidaarisuuden ja yhteisen toiminnan verkostoja, joihin Tuleva Kapina voi meitä innoittaa.

Mainokset

5 responses to “Tuleva Kapina 2. piiri: Sataman romanit

  1. Paluuviite: Mikä pakenee | Vallankumouksen hedelmiä

  2. Paluuviite: MULTITUNES :: proletarian, funkadelicparliamentarian, pro revolt-in-the-21st-centurian :: Second circle: We don’t need no Bildung :: July :: 2010

  3. Paluuviite: Kaikkien maiden työläiset – rentoutukaa! | Vallankumouksen hedelmiä

  4. Paluuviite: Lentokenttäistyminen | Vallankumouksen hedelmiä

  5. Paluuviite: Talouskasvun on jatkuttava (tai kapitalismin on loputtava) | Vallankumouksen hedelmiä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s