Biovalta ja ruumis

P9230539

Helsingin yliopiston Kristiina-instituutin järjestämällä Queer-tutkimuksen kurssilla puhuttiin Foucaultin biovallasta. Minusta biovallan käsite tuntuu kiinnostavalta välineeltä jäsentää kokemusta nyky-yhteiskunnasta ja ruumiisiimme ulottuvaa kontrollia.

Biovalta on kontrollia, joka ei tapahdu fyysisten sanktioiden tai vankilan kaltaisen kurijärjestelmän kautta. Se tapahtuu luokittelemalla ihmisiä terveisiin ja sairaisiin, normaaleihin ja epänormaaleihin. Se on hienovaraista ja huomaamatonta, mutta pakottavaa. Se määrittää suhdettamme ruumiisiimme, sukupuoleemme ja seksuaalisuuteemme. Se määrittää käsityksiämme hyvästä ja terveestä elämästä. Se liittyy siihen, minkälaiset ruumiit ovat yhteiskunnassa hyväksyttyjä ja terveiksi koettuja, ja minkälaiset ruumiit halutaan työntää yhteiskunnasta pois sairaina. Valta ei rajoita seksuaalisuutemme ja sukupuolemme ilmaisemista, se tekee meistä itsestämme kuuliaisia ruumiita, jotka säätelevät itse itseään ja toisiaan.

Terveysdiskurssista on tullut uudenlainen vallankäytön väline nyky-yhteiskunnassa. Enää ei voida tuomita ongelmattomasti tietynlaisia ruumiita moraalittomiksi tai syntisiksi. Terveysdiskurssi diagnooseineen ja terveen elämän suosituksineen on tullut tilalle.  Se näyttäytyy näennäisen neutraalina ja hyväntahtoisena, mutta kätkee aivan yhtä jyrkän tuomion ja erottelun hyviin ja pahoihin ruumiisiin, hyvään ja pahaan seksuaalisuuteen.

Tätä valtaa ei käytä yksiselitteisesti mikään instituutio vaan se on yhtä lailla läsnä niin mediassa kuin koulun liikuntatunneilla.  Mediassa luodaan ihanteita terveestä elämästä: täytyy laihduttaa jatkuvasti, urheilla, syödä kevyesti. Ja mainokset täydentävät kuviota; terveen ja hyväksytyn ruumiin saa vain kuluttamalla, hankkimalla tiettyjä tuotteita. Terve ruumis ei ole ikinä työväenluokkainen vaan terveellä ruumiilla täytyy olla ylimääräistä rahaa kuntosalijäsenkorttiin ja terveysvalmisteisiin. Terve ruumis on aina kapitalistiselle järjestelmälle kuuliainen ruumis, josta ei aiheudu kuluja tai ongelmia järjestelmälle ja joka omaksuu kaikki kulutusyhteiskunnan luomat tarpeet. Muokatessamme ruumistamme terveys- ja kauneusihanteiden mukaiseksi muokkaamme sitä myös kapitalistiselle järjestelmälle ihanteelliseksi. ”Terve” ja ”normaali” ruumis ei kapinoi.

Naisten kymppi-tapahtuma on minusta esimerkki siitä, kuinka terveysajattelu ja kulutusyhteiskuntaan mukauttaminen kulkevat yhdessä.  Naisten kympissä naisten keskinäinen verkostoituminen ja solidaarisuus ohjataan kapitalistista järjestelmää ylläpitäväksi voimaksi sen sijaan, että se voisi murentaa sitä organisoitumalla feministisiin työtaisteluihin ja kyseenalaistamalla esimerkiksi naisten palkkakuopan. Siinä naisten keskinäinen verkostoituminen tehdään järjestelmälle vaarattomaksi laittamalla heidät marssimaan terveyden hengessä ja ihastelemaan tuotenäytteitä. Näin naisen paikka osoitetaan terveenä ja kuuliaisena ruumiina, joka on ennen kaikkea kuluttuja, ei poliittinen toimija.

Murtamalla tätä jakoa terveen ja epäterveen, normaalin ja epänormaalin välillä voimme murtaa myös kapitalistista järjestelmää, joka kontrolloi ruumiitamme sen avulla. Ei muuta kuin kapinaan terveysihanteita vastaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s